Образователните клъстери като форма за реализация на иновативни политики и практики в образованието и квалификацията на учителите

Глобализацията на съвременния свят и бурното развитие на технологиите поставя образованието пред много предизвикателства. То трябва да отговори на тези изисквания като подготви студентите, университетските преподаватели и учителите за осъществяване на съвременен образователен процес. Изискванията към тях са свързани с прилагане на иновативни технологии в обучението от една страна и от друга – с отговор на потребностите и мисленето на съвременните ученици. Университетите и училищата не могат да намерят лесно отговор на всички тези потребности. Необходима е интеграция на институциите, заинтересовани за развитие на образованието. Възможност за това дават клъстерите и по-специалн образователните клъстери.
В статията са разгледани особеностите на формирането на образователни клъстери като форма за реализиране на иновативни политики и практики в образованието и квалификацията на учителите. Посочени са видовете образователни клъстери, Предложена е примерна структура на образователен клъстер за продължаващо обучение и квалификация на учителите, на базата на опита на Департамента за информация и повишаване квалификацията на учителите при Тракийски университет, Стара Загора, България.